Luchtvaart vecht EU-verordening aan
    29 MEI 2009
    
    De luchtvaart laat het er niet bij zitten. 
    De omstreden EU-verordening 261 inzake 
    'denied boarding compensation' zal op het hoogste 
    juridische niveau door samenwerkende airlines 
    aangevochten worden, laat president-directeur 
    Tjero Zomer van transavia.com weten.
    
    Veroordelingen
    Hij vindt recente veroordelingen van onder andere 
    transavia.com door Nederlandse rechters in gevallen 
    van lange vertragingen, overboekingen of 
    vluchtannuleringen vaak onterecht. De rechtszaken 
    waren aangespannen door EUclaim. In de vonnissen 
    wordt steeds bevolen dat gedupeerde passagiers 
    wettelijk voor het volle pond schadeloos gesteld 
    moeten worden.
    
    'Twee maten'
    Zomer beroept zich in de meeste gevallen op 
    overmacht. 'Er wordt hier met twee maten gemeten. 
    Eigenlijk zegt de rechtbank dat wij er niks aan 
    konden doen, maar de passagiers nog minder. 
    Dat is een hele vreemde gedachte. We hebben daarom 
    de stellige overtuiging dat de rechtsgang niet 
    deugt. Deze jurisprudentie is in onze ogen 
    oneerlijk, omdat onze schuld niet is bewezen. 
    De toepassing van de verordening rammelt dus in de 
    praktijk. Dat kan en mag de luchtvaart niet op z'n 
    beloop laten, want deze ontwikkeling kan erg 
    schadelijk voor ons uitpakken', aldus Zomer.
    
    Vervolgstappen
    Volgens hem beraadt transavia.com zich samen met 
    collega's en juristen op vervolgstappen. 'We willen 
    snel 100% duidelijkheid over de exacte Europese 
    regels.' EUclaim zegt intussen gewoon door te gaan 
    met dagvaardingen. 'Het is immers de wet, waar 
    airlines zich aan dienen te houden.'
    
    Door Paul Eldering
    
    ---------------------------------------------------
    
    Reactie van Ad Latjes vanuit Costa Rica:
    
    
    De Europese wetgeving betreffende 'Denied Boarding 
    Compensation' kwam naar mijn mening veel te laat, 
    is zeer duidelijk en zeer rechtvaardig.
    
    Passagiers die hun vluchttijden willen wijzigen 
    worden opgezadeld met hoge wijzigingskosten of 
    zelfs 100% verlies van de ticketwaarde.
    
    En dan zouden luchtvaartmaatschappijen gratis 
    hun vluchten mogen wijzigen? 
    No way, dat gaat er bij mij niet in.
    Gelijke monnikken, gelijke kappen
    
    Luchtvaartmaatschappijen zijn zelf begonnen met 
    de regel 'wijzigen kost geld' en het heeft veel 
    te lang geduurd voordat de Europese Unie namens 
    de Europese passagiers dezelfde regel heeft laten 
    gelden voor de luchtvaartmaatschappijen!
    
    Het zou interessant zijn om uit te zoeken welk 
    bedrag hoger is:
    Het bedrag dat passagiers betalen aan omboekings-
    kosten en niet-gebruikte vooruitbetaalde 
    vliegtickets of het bedrag dat Transavia.com 
    betaalt aan 'Denied Boarding Compensation'. 
    Naar mijn inschatting is het verschil miljoenen 
    euro's in het nadeel van de passagiers.
    
    Transavia.com zal wel het verhaaltje ophangen 
    dat ze de kosten laag moeten houden om te kunnen 
    concurreren in de zeer competitieve Europese 
    luchtvaartwereld.
    Slecht verhaal. Als Transavia.com niet kan 
    concurreren met inachtneming van de 
    geldende Europese regels moeten ze fuseren, 
    verhuizen of de tent sluiten.
    Zonder Transavia.com blijft er nog genoeg 
    concurrentie over in de Europese luchtvaartwereld
    
    Tenslotte is Transavia.com 'n 
    'fake low-cost carrier' die alleen maar in de 
    low-cost markt is gezet om de KLM-groep aan de 
    onderkant van de markt te beschermen tegen nog 
    agressievere prijsvechters!
    
    
    Ad Latjes
    http://www.DeniedBoardingCompensation.com